Strona główna Strefa sprzedawcy Założenie własnego bloga

Założenie własnego bloga

Dużo mówi się o roli blogów w handlu internetowym. Tego typu serwisy nabierają szczególnego znaczenia w branży rękodzieła artystycznego. Wykorzystując ich możliwości możemy odnajdywać i dzielić się inspiracjami, pokazywać czytelnikom tajniki swojego warsztatu i utrzymywać z nimi stały kontakt. Blog, a zwłaszcza blog połączony z mediami społecznościowymi, daje nieograniczone możliwości. Mimo to wielu z nas wciąż obawia się, że założenie i prowadzenie własnej strony tego typu jest bardzo skomplikowane. Nic bardziej mylnego. Dzięki dostępnym opcjom bez trudu w kilka minut założymy i skonfigurujemy własnego bloga. Początek naszej przygody z blogowaniem będzie nie tylko łatwy i przyjemny, ale także… zupełnie darmowy.

Wybór odpowiedniego serwisu

Kluczowym zadaniem okaże się wybór odpowiedniego serwisu. W chwili obecnej niekwestionowanymi królami blogowania są dwa systemy – łatwy w instalacji i obsłudze Wordpress i równie intuicyjny Blogspot. Pierwszy z tych silników powinien nas szczególnie zainteresować, jeżeli dysponujemy własną domeną i chcemy, żeby nasz blog stał się niezależną stroną. Drugi będzie doskonałym rozwiązaniem, jeżeli zależy nam przede wszystkim na funkcjonalności i stworzeniu dużego kręgu odbiorców. Obie opcje mają miliony fanów na całym świecie – w tym artykule pokażemy Wam, jak skonfigurować bloga na należącej do Google platformie Blogspot.

Blog na Blogspocie

Co przekonuje nas do wybrania tego rozwiązania? Stabilność działania, bezpłatność i olbrzymia rzesza ludzi, która jest zrzeszona na tej platformie. To coś więcej niż tylko silnik pozwalający nam na publikowanie postów, to także ogromna społeczność, która zapewnia ciągły przypływ nowych czytelników, a tym samym możliwość stworzenia sobie i swojemu butikowi jeszcze lepszej reklamy. Co jeszcze przemawia za wyborem właśnie tego serwisu? Stabilność działania i zupełnie zerowe koszty obsługi – prowadząc blog na Blogspocie nie musimy się zupełnie o nic martwić.

Blogspot krok po kroku

W co zaopatrzyć się przed przystąpieniem do zakładania bloga na platformie Blogspot? Będzie nam potrzebne jedynie konto Google, to samo, które najczęściej wykorzystujemy jako konto pocztowe Gmail. Ten wymóg to nie tylko konieczność, ale także znaczne ułatwienie. Dzięki kontu Google zyskamy dostęp do wszystkich usług potentata (Youtube, gmail, dysk Google, Google play oraz Google +) i z łatwością je ze sobą powiążemy – to niezwykle ważne, dzięki temu będzie nam zdecydowanie łatwiej kontaktować się z naszymi klientami i tworzyć spójną wizję naszej marki.

 

Po wejściu na stronę blogger.com lub blogspot.com zostaniemy przekierowani do panelu logowania. Najpierw prowadźmy dane konta Google (e-mail i hasło). Po zalogowaniu pojawi się okno, w którym będziemy mogli wybrać formę, w jakiej wyświetlany będzie nasz profil – możemy zdecydować się na połączenie bloga z kotem Google lub stworzenie unikalnego profilu blogera. Co wybrać? Musimy zastanowić się, na czym tak naprawdę nam zależy. Jeżeli, obok prowadzenia bloga, zależy nam także na utrzymywaniu kontaktu z innymi blogerami i czytelnikami albo w przyszłości chcemy prowadzić także vloga na naszym kanale Youtube, na pewno powinniśmy zastanowić się nad wybraniem pierwszej opcji.

 

W następnym oknie przejdziemy już bezpośrednio do założonych przez nas blogów. To tu możemy obserwować ich statystyki, zarządzać naszą listą czytelniczą albo założyć nowego bloga. Nas interesuje właśnie ta ostatnia opcja.

 

Po kliknięciu w przycisk „Nowy blog” przejdziemy do okna tworzenia naszego serwisu. W pole tytuł wpiszmy jego tytuł – powinien jak najlepiej odpowiadać tematyce naszej działalności. W oknie adresu powinien znaleźć się link do naszej przyszłej strony. Niestety liczba stron internetowych nie sprzyja łatwemu wyborowi – może zdarzyć się tak, że nasz wymarzony adres będzie już zajęty – w takim wypadku będziemy zmuszeni do zmiany naszej koncepcji.

Na dole wybieramy z kolei pierwszy szablon naszego bloga. Jeżeli nie znajdziemy żadnej interesującej opcji, nie mamy się czym martwić – bez problemu zmienimy te ustawienia w przyszłości i zyskamy dostęp do zdecydowanie bardziej rozbudowanego edytora.

 

Wystarczy kliknąć w przycisk „Utwórz blog” i… to wszystko! Cały proces zabiera zaledwie kilka minut. Naszym oczom ukazał się teraz panel zarządzania blogiem. Właśnie z jego poziomu możemy dokonać wszystkich niezbędnych zmian. Najłatwiejsze okaże się napisanie nowego posta (wybieramy opcję „Nowy post”). Bez problemu zmienimy także ustawienia ogólne (sekcja „Ustawienia”) czy wygląd naszej strony („Szablon”). W projektancie szablonów zmienimy opcje wyświetlania i zupełnie odmienimy nasz motyw – do naszej dyspozycji pozostają różne kolory tła, nagłówki i układy treści. Dostosujmy je do naszych preferencji. Strona wizualna jest przecież nie mniej ważna od zagadnień merytorycznych. Im milej dla oka, tym lepiej.

 

Jeżeli chcemy, by blog upodobnił się do typowej strony internetowej, warto zajrzeć do działu „Strony” – utworzymy tam strony, dzięki którym poruszanie się po naszym blogu będzie łatwiejsze i bardziej intuicyjne.

 

W „Ustawieniach” możemy zmienić nawet dane wprowadzone podczas procesu rejestracji – nie musimy więc obawiać się, że kiedy znudzi nam się nazwa lub adres strony, będziemy zmuszeni do zakładania kolejnego bloga. Wystarczy, że w sekcji „Ustawienia podstawowe” zmienimy wybrane dane.