Strona główna Strefa sprzedawcy Jak przygotować się do sezonu świątecznego?

Jak przygotować się do sezonu świątecznego?

Grudzień to wyjątkowy miesiąc w naszym kalendarzu – bezpośrednio po sobie następują Mikołajki, Święta Bożego Narodzenia i Sylwester. Właśnie w tym okresie większość Polaków rozgląda się za wyjątkowymi ozdobami domów, ciekawymi kreacjami i prezentowymi inspiracjami. To świetny czas dla rękodzielników, którzy sprzedają swoje produkty za pośrednictwem internetu – zapotrzebowanie jest bardzo duże, liczba klientów rośnie z każdym dniem, a pomysłów na świąteczne gadżety z pewnością nikomu nie zabraknie. W przededniu świąt, zanim pochłonie nas wir domowych obowiązków, warto skupić się więc na pracy – to wspaniała możliwość na zrobienie sobie dodatkowego prezentu świątecznego.

Początek szału zakupów

Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do standardowego scenariusza – pierwsze ozdoby świąteczne na ulicach naszych miast pojawiają się już na początku listopada. Takie rozwiązanie ma tylko fanów, ilu przeciwników – jedni twierdzą, że to zbędna komercjalizacja Świąt Bożego Narodzenia, dla innych to nieodłączna część świątecznego klimatu. Niezależnie od naszej opinii, fakt jest jeden – akcje marketingowe związane z okresem świątecznym i noworocznym przynoszą naprawdę olbrzymie korzyści. Kiedy nasz butik powinien wejść w ten sezon? Nie istnieje jedna odpowiedź na to pytanie – na pewno należy wyczuć odpowiedni moment. O ile wysyp świątecznych artykułów pod koniec października lub w pierwszych dniach listopada może okazać się falstartem, z pewnością  wejście w „tryb świąteczny” w połowie tego miesiąca nie będzie już negatywnie oceniane przez klientów. Na pewno nie możemy jednak spóźnić się ze specjalną, grudniową ofertą – jeżeli zaproponujemy gościom naszego butiku pomysły na prezent lub ciekawe ozdoby na początku grudnia, może okazać się, że klienci już zdążyli skorzystać z oferty konkurencji albo mają na oku co innego. Najbezpieczniej więc dokładnie rozplanować umieszczanie świątecznych przedmiotów w butiku i zacząć je wprowadzać już w połowie listopada.

Co na sezon świąteczny?

Przed zainicjowaniem świątecznej akcji marketingowej, musimy spojrzeć na całą kwestię z pewnego dystansu: czy święta to tylko ozdoby i prezenty? Na pewno nie. Kochamy je przede wszystkim za specyficzny, rodzinny klimat. Właśnie taką atmosferę musimy stworzyć także na stronie naszego butiku i towarzyszących jej portalach społecznościowych.

Co tworzyć w okresie świątecznym? Skupmy się na gustownych przedmiotach opartych na świątecznych motywach – bezkarnie możemy wykorzystywać wizerunek świętego Mikołaja, choinki, gwiazdki, śnieżynki i inne symbole kojarzące się z tymi najbardziej rodzinnymi świętami. Oczywiście ten szczególny czas w naszym kalendarzu wiąże się także z przepiękną tradycją wymieniania się prezentami. Warto stworzyć różnorodne propozycje podarunków, które trafią w gusta gości butiku i ich najbliższych. Pomyślmy o różnych preferencjach i grupach wiekowych – w końcu każdy klient e-sklepów chciałby załatwić całe świąteczne zakupy za jednym zamachem. Nie zapomnijmy o maluchach i seniorach, stwórzmy coś zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. Święta wiążą się z większą liczbą zawieranych transakcji – jesteśmy wtedy zdecydowanie bardziej hojni i wydajemy więcej pieniędzy. Na grudniowy szał zakupowy musimy przygotować się także logistycznie – przede wszystkim stwórzmy większą ilość produktów, aby upewnić się, że dla nikogo nie zabraknie naszych fantastycznych inspiracji. Po drugie - zoptymalizujmy proces wysyłki zamówień – dzięki temu praca będzie przebiegała sprawnie i nic nas nie zaskoczy.

Świąteczny klimat

Sprawmy, by nasi klienci poczuli się u nas jak w domu – ozdóbmy nasz profil świątecznym motywem, nagrajmy specjalny odcinek vloga poświęcony świętom i świątecznym zwyczajom, a na blogu umieśćmy wpis pełen bożonarodzeniowych inspiracji. Nie powinniśmy także zapomnieć o innej wspaniałej tradycji, czyli wymienianiu się życzeniami. Złóżmy je naszym klientom za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dobrym pomysłem będzie także dołączenie do zakupów kartki z życzeniami – taki drobny gest na pewno rozweseli nabywcę i sprawi, że chętnie będzie powracał do naszego butiku Artillo.