Strona główna Strefa sprzedawcy Fotografia produktowa od podstaw: jak zwiększyć swoją sprzedaż?

Fotografia produktowa od podstaw: jak zwiększyć swoją sprzedaż?

 

Fotografia produktowa nie jest zarezerwowana tylko dla tych, którzy posiadają profesjonalny sprzęt i umiejętności potwierdzone certyfikatami. Jeżeli jesteś rękodzielnikiem, albo po prostu chcesz zaprezentować swoje prace lub produkty, podpowiemy Ci jak to zrobić przy pomocy smartfona.

Zdjęcia produktowe zwiększające sprzedaż

Zdjęcie produktu: na co zwracać uwagę?

Pamiętaj, że w zdjęciu produktowym nie chodzi o artystyczną obróbkę w programie graficznym, ale o to, by jak najlepiej zaprezentować konkretny przedmiot. Cechy przedmiotu nie mogą zupełnie odbiegać od rzeczywistości. Dlatego należy zadbać o to, aby zarówno kolor, jak i kształt przedmiotu na fotografii, były jak najbardziej zbliżone do tego, jak dany przedmiot wygląda w rzeczywistości. Kluczową rolę odgrywa tutaj światło, tło, a także ewentualne rekwizyty.

Jakie światło wybrać?

Jeżeli nie masz profesjonalnego sprzętu, warto zdecydować się na robienie zdjęć przy świetle dziennym. Lampa wbudowana w telefon może stwarzać nieestetyczne cienie i zmieniać kolory widoczne na zdjęciach. Do fotografii wybierz takie miejsce, w którym dostęp do dziennego światła będzie możliwie jak największy. Jeśli chcesz pogłębiać przygodę z fotografią produktową warto zdecydować się na zakup blendy (ekran odblaskowy służący do odbijania światła na fotografowany obiekt). Przy pomocy blendy z łatwością doświetlisz wybrany przedmiot (najtańsze blendy kosztują około 20 zł).

jak robić ładne zdjęcia produktów

Jak wybrać tło do zdjęcia produktu?

Większość przedmiotów wygląda dobrze na białej powierzchni. W fotografii produktowej najbardziej liczy się wiarygodne przedstawienie danego przedmiotu, dlatego nie warto decydować się na wzorzyste, czy jaskrawe tło, które będzie odwracało uwagę od głównego tematu zdjęcia. Jeżeli chcesz zaprezentować drewniane rękodzieło, świetnie sprawdzi się jednolite, białe tło. Jeżeli chcesz pokazać biżuterię własnego projektu, użyj czarnej, pokrytej szkłem powierzchni. Może to być ekran laptopa lub tabletu. Uzyskasz w ten sposób zdjęcia z eleganckimi odbiciami. Powierzchnia tła musi być czysta. Jeżeli używasz w tym celu tkaniny, zadbaj o to, aby była wyprasowana.

Jakie rekwizyty wybrać do zdjęcia produktu?

Fotografia produktowa w dzisiejszych czasach to coś więcej, niż jeden przedmiot w kadrze. Widać to chociażby na Instagramie, gdzie na fotografiach, oprócz głównego tematu, znajdują się liczne rekwizyty. W tym przypadku również ważny jest umiar. Pamiętaj, że rekwizyty mają budować konkretną atmosferę na zdjęciu, ale równocześnie nie mogą odwracać uwagi od fotografowanego przedmiotu. Np. fotografując drewnianą sowę warto przedstawić ją w towarzystwie naturalnych rekwizytów takich jak: gałęzie, liście, czy żołędzie – jednak ułożona z nich kompozycja ma być dodatkiem, a nie głównym tematem zdjęcia.

ładne zdjęcia to ładna kompozycja

Jak dobrze zaprezentować produkt?

Pamiętaj, że potencjalne osoby zainteresowane zakupem Twojego produktu największą uwagę zwracają na zdjęcia. Sklepy internetowe powinny w możliwy sposób odwzorowywać swoją ofertę w taki sposób jak ma to miejsce w tradycyjnych sklepach. Szczególnie w przypadku rękodzieła bardzo dużą rolę odgrywa jakość wykonania oraz estetyka pracy – są to te elementy, których nie sposób ocenić bez dokładnego obejrzenia produktu. Pamiętaj, żeby zrobić zdjęcia sprzedawanego produktu z różnych ujęć. Opisane wcześniej zdjęcie w kompozycji powinno przykuć uwagę użytkownika, ale tak naprawdę równie istotne są zdjęcia detali oraz prezentacja produktu z różnych stron. Badania pokazują, iż produkty dobrze przedstawione na zdjęciach w sklepach internetowych są ponad dwukrotnie chętniej kupowane przez klientów!

 

zdjecia produktu z wielu stron lepiej sprzedają

Jak fotografować smartfonem?

Niezależnie od tego, jakie parametry ma Twój smartfon warto zapoznać się z możliwościami aparatu. Nie ograniczaj się do trybu automatycznego, spróbuj różnych opcji i trybów, które oferuje aparat wbudowany w Twój telefon. Żeby lepiej zapanować nad kompozycją ujęcia, włącz linie siatki. Znajdziesz je w ustawieniach aparatu. Zaplanuj kadr tak, aby to co najważniejsze znalazło się w dowolnym punkcie przecięcia linii. Jeżeli Twoim celem jest publikowanie zdjęć na Instagramie, najlepiej od razu planuj kadr w kwadracie.

Jak obrabiać zdjęcia produktowe?

Im mniejszy retusz zdjęcia produktowego, tym lepiej. Twoje zdjęcie ma za zadanie oddawać stan rzeczywisty danego przedmiotu, dlatego wszelką obróbkę należy stosować bardzo subtelnie. Nie należy przesadzać z kontrastem, czy nasyceniem kolorów na zdjęciu. Przesada w którąś ze stron może spowodować zbyt dużą różnicę pomiędzy zdjęciem a fizycznym przedmiotem. To bardzo istotne zwłaszcza wtedy, kiedy sprzedajesz swoje produkty. Na decyzję Klienta wpływa to, co widzi na zdjęciu. Zbyt duża różnica może spowodować, że Klient po otrzymaniu przedmiotu będzie zawiedziony.

Próbuj, działaj i ucz się od najlepszych

Fotografia to dziedzina przyjemna i warta zgłębiania. Wykorzystać ją można w wielu różnych sytuacjach. Do prezentacji własnych prac, albo do kumulowania wspomnień. Jeżeli chcesz rozpocząć przygodę z fotografią zachęcamy Cię do lektury książki „Fotografia według Langforda dla każdego”.